Usługi rozwojowe – jak stać się prawdziwym liderem

Czy wystarczy się kimś nazwać, aby nim być? Formalnie tak, jednak, jeżeli chcemy być prawdziwym liderem zespołu, który potrafi zdziałać dla firmy coś dobrego, jednocześnie motywując zespół i będąc z nim w dobrym kontakcie, potrzeba trochę wysiłku. Niektórzy uważają, że urodzili się z cechami lidera zespołu. Prawdą jest, że niektórzy mają mniejsze, a niektórzy większe predyspozycje do tego odpowiedzialnego stanowiska, jednak w każdym przypadku konieczne jest zdobywanie nowych umiejętności.

Kim jest lider?

Coraz częściej w firmach (nie tylko korporacjach) spotykamy się z liderami zespołów. Są to osoby, na barkach których spoczywa duża odpowiedzialność. O liderach zostało napisanych już wiele książek i poradników, jednak bycie dobrym liderem nie należy do zadań najłatwiejszych. Dlatego usługi rozwojowe cieszą się coraz większa popularnością – można na nich bowiem posiąść nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przećwiczyć wiele sytuacji w praktyce.

Pytanie, czy każdy może być liderem? Odpowiedz brzmi tak. Ale, kiedy zapytamy już, czy każdy może być dobrym liderem, wtedy już można odpowiedzieć, że nie, albo, ze to zależy ile pracy włoży w naukę pewnych pewnych zachowań. Obszerna wiedza nie wystarczy, aby być liderem. Lider musi mieć również pewne predyspozycje, a wiedza musi iść w parze z praktyką, co często dla wielu jest niewykonalne.

Lider nie powinien bać się wyzwań. Jako pierwsza osoba w zespole, lider powinien być odważny. Powinien umieć poszukiwać nowych możliwości, powinien eksperymentować i podejmować ryzyko. Błędy? Może je popełniać, bo tylko tak można odkryć nowe drogi, jednak powinien z nich wyciągać wnioski i doprowadzać sprawy do końca.

Liderem jest też osoba, która ma wije i pomysł. Nie można od swojego zespołu wymagać wyników, bez wskazania azymutu. Tworzenie wizji, dodajmy realnych wizji możliwych do spełniania przez konkretny zespół, który lider powinien bardzo dobrze znać, to jedna z najważniejszych cech lidera. Wizja powinna być realna – może być trudna do spełnienia, może wymagać poświęceń, ale musi być dopasowana do warunków i możliwości zespołu.

Lider musi wspierać zespół i musi umieć budować relacje. Sukces powinien być odczuwalny tak samo przez każdego pracownika zarządzanego przez lidera. Lider musi wzmacniać zespół poprzez dzielenie się zarówno odpowiedzialnością, jak i sukcesami.

Nie jest łatwo być przykładem dla innych, nie jest łatwo motywować innych, być zawsze zaangażowanym na 100 procent. Właśnie dlatego, bycie liderem jest wymagające i trudne i nie każdy się do tego nadaje.

Usługi rozwojowe

Osoby, które stoją przed wyzwaniem bycia liderem, powinny przyłożyć jak największą wagę do własnego rozwoju. Biorąc udział w szkoleniu, można dowiedzieć się wielu interferujących rzeczy i przećwiczyć je praktycznie. Jakich? To zależy od wybranego kursu oraz potrzeb. Osoba biorąca udział w kursie może liczyć np. na zwiększenie swojej wiedzy o metodach oraz o narzędziach rozwoju kompetencji przywódczych. Często są to ćwiczenia oparte na metodyce opracowanej przez niekwestionowany autorytet w tej dziedzinie – Johna C. Maxwella.

Korzystając ze szkoleń można zaznajomić się ze skutecznymi narzędziami do zarządzania zespołem, dowiedzieć się, jakie są możliwości nagradzania i karania. Ważny jest również temat skutecznej komunikacji, który koniecznie należy zgłębić. Ważne jest także to, aby poznać najważniejsze i najpotrzebniejsze narzędzia do planowania i zwiększania efektywności pracy – zarówno swojej jak i zespołu.

Korzystanie ze szkoleń to bardzo dobry sposób na to, aby rzetelnie przygotować się do wyzwania, które przed Tobą. Współpraca z doświadczonymi liderami, nauka od nich sprawdzonych metod, to naprawdę jedna z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić stojąc przed objęciem stanowiska lidera zespołu. Wybierz firmę szkoleniową, sprawdź tematykę szkolenia i  przekonaj się, jak wiele dzięki temu zyskasz!